Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Եթե անհատական գիտակցությունը մեծանում է, մարդիկ չեն համախմբվում»

«Եթե անհատական գիտակցությունը մեծանում է, մարդիկ չեն համախմբվում»
23.05.2014 | 12:12

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է գրող, ազատամարտիկ ՀՈՎԻԿ ՎԱՐԴՈՒՄՅԱՆԸ, որ վերջերս հրատարակել է երկու գիրք` «Կանիծեմ, եթե մոռանաս» փաստագրական վիպակը և «Վերադարձ» պատմվածքների ժողովածուն: Մեր զրույցն անդրադարձ է այդ գրքերին, և` ոչ միայն:

«ԳԻՏԵԻ, ՈՐ ԵԹԵ ՄԻ ԼՈՒՐՋ ԲԱՆ ԱՆԵՄ, ՈՒՇ ԵՄ ԱՆԵԼՈՒ»


-Հովիկ, հետպատերազմյան շրջանի քո գրականությունը, ստեղծագործական թափը, ոճը էապես տարբերվում են նախապատերազմականից: Եվ սա միայն իմ կարծիքը չէ: ՈՒնե՞ս դրա բացատրությունը:
-Իհարկե, ունեմ: Պատճառները մի քանիսն են: Ես որոշակի տարիքում հասկացա, որ իմ զարգացման ընթացքը դանդաղ է գնում: ՈՒնեի լավ հիշողություն, գերազանցիկ էի, թվում էր, թե ամեն ինչ ճիշտ է իմ մեջ: Բայց որպես տղամարդ, որպես մարդ էակ` դանդաղ էի հասունանում: Գիտեի, որ եթե մի լուրջ բան անեմ, ուշ եմ անելու: Պատճառներից մյուսն այն էր, որ սխալ մասնագիտություն ընտրեցի: Գիտակցական տարիքից սկսած` գիտեի, որ պիտի գնամ Երևան, ընդունվեմ բանասիրական ֆակուլտետ և առնվազն ժուռնալիստ դառնամ: Բայց կյանքս այլ հունով գնաց: Տեր չունեի, հայր չունեի, մայրս էլ գյուղացի կին էր, ինձ չէր կարող սատարել: ՈՒ ես` անտերությունից, եկա Երևան և ընդունվեցի գյուղմեխանիզացիայի տեխնիկում: Երկու տարի այդտեղ կորցրի, հետո զորակոչվեցի բանակ` ահավոր մի տեղ Միջին Ասիայի անապատներում, որտեղ էլ անջուր, անհաց տանջվեցի երեք տարի: Վերադարձա Երևան և ընդունվեցի պոլիտեխնիկ: Էլի բանասիրականը մնաց անմատչելի: Օտար լեզու չգիտեի, դպրոցում չէի անցել, չէի կարող համալսարանում քննություն հանձնել: Ամեն բան դասավորվում էր ի վնաս բանասիրական կրթության: Կարծես կանխանշված լիներ դա: Մյուս պատճառն այն էր, որ ես, մինչև դպրոցն ավարտելը, ռուսասեր, ռուսամետ, խորհրդային երևույթ էի: Ինձ ոչ ոք չի դաստիարակել: Ես ամբողջովին դպրոցական դասագրքերի, իմ կարդացած մյուս գրքերի ազդեցության տակ էի մեծացել: Մի ահավոր տիպ էի: Բայց երբ կյանք մտա, աշխատանքի անցա Այրումի պահածոների գործարանում, իմ ներսում մեծ հեղաշրջում կատարվեց: Տեսա, որ գրքերից սովորած ճշմարտությունները տեղ չունեն կյանքում: Առաջ էին գնում, սիրվում այն մարդիկ, որոնք քծնում էին, խաբում: Ես այնքա՜ն էի հիասթափվել կյանքից: Դարձել էի ինքս իմ հակապատկերը` լրիվ հակասովետական տարր: ՈՒ այդ մտածելակերպս, հակաիշխանական, հակասովետական հատկանիշներս երբեք չեմ թաքցրել ընկերական, մարդկային շփումների ժամանակ: Դե կողքիս էլ Խթը-ի ագենտներ էին պտտվում, գիտեին, թե ինչ հայացքների տեր եմ. էլ ի՞նչ խոսք կարող էր լինել տպագրվելու, ասպարեզում երևալու մասին: Մինչև խորհրդային կարգերի փլուզումը երկու լղարիկ ժողովածու եմ տպագրել: «Վիպակ տղամարդկանց համար» վեպս տպագրվել է երեսուն տարի ուշացումով: Գրել եմ միշտ, թեմաները շատ էին, խեղդվում էի: Անգամ աշխատանքիս ժամերին եմ գրել, երբ առաջատար կոնստրուկտոր էի աշխատում: Երբ Ռուբեն Հովսեփյանը դարձավ Հայպետհրատի խմբագիր, ինձ շատ օգնեց տպագրվելու հարցում: Երկու գիրք տպագրեցի այդ ընթացքում` 1980-ականներին: Բայց հեղափոխությունից հետո իրավիճակը կտրուկ փոխվեց: ՈՒզենք, թե չուզենք, պիտի խոստովանենք, որ հիմա հարաբերական ազատություն է: Ինչ ուզես, կտպես: Ձեռքդ բռնող, խանգարող չկա: Փող ճարիր, հովանավոր ճարիր, գրածդ տպիր: ՈՒզում ես` ապուշություն տպիր, ուզում ես` հանճարեղ բան, ոչ մեկին չի հետաքրքրում: ՈՒ այս վիճակում ես կարողացա ասպարեզում երևալ: Իհարկե, մինչև 1994 թվականը հեռացել էի գրականությունից, հայրենիքի պաշտպանությունն էի համարում ամենակարևորը: Կռվում էի: Բայց էդ ընթացքում, երբ մի քանի ամսով գալիս էի Երևան` հանգստանալու, զենք-զինամթերք հայթայթելու ջոկատիս համար, կրկին վերադառնում էի գրականությանը: Եվ գրեցի ու 1992-ին հրատարակեցի մի վիպակ` «Անահիտ աստծու վերադարձը»` մաքրամաքուր սիրո մասին: Մի թեմա, որ կարող էր անհեթեթ թվալ այն մութ, ցուրտ, պատերազմական օրերին: Գրքի առաջաբանում էլ գրել էի, որ եթե այս խառը, հուսահատ ժամանակներում ես իմ վիպակով կարողանամ մի սիրտ սփոփել, երջանիկ կլինեմ: Հետպատերազմական գրականության նյութը, բնականաբար, պատերազմն էր: Պատերազմից վերադարձողն ի՞նչ պիտի գրի. ներսումս ամբողջովին էդ պատերազմի թեման էր, գլխովս անցած սարսափները: Կռվի ժամանակ մեր տղաների մի խումբ ընկել էր թուրքերի ծուղակը: Չգիտեմ` թուրքերն իրե՞նք էին գլխի ընկել՝ որտեղ են մեր տղաները, թե՞ ծախված գործ էր, բայց փաստն այն է, որ շրջապատեցին մերոնց ու մորթեցին բոլորին: Հերոսաբար զոհվեց հրամանատարը: Եվ ես դեռ պատերազմի դաշտում որոշեցի, որ այդ պատմությունը պիտի գրեմ: Եկա ու գրեցի «Այսպես են մեռնում արծիվները» վիպակը: Դրանից հետո ընթացքը շարունակվեց. պատերազմի թեմայով տարին մեկ-երկու գիրք եմ գրում, տպագրում:
-Այդ գործերդ, հատկապես` «Կանթեղ» վեպը, մեր ապրած դաժան օրերի ճշմարտացի, չպատվիրված պատմությունն են: Չե՞ս կարծում, որ տասնամյակներ, հարյուրամյակներ անց սերունդներն այն ընկալելու են ոչ թե սոսկ իբրև գեղարվեստական գրականություն, այլ վավերագրություն:
-Կարծում եմ, որ այդպես կլինի, որովհետև վեպում իսկապես կտորներ կան, որ մաքուր վավերագրություններ են, փաստացի ճշմարտություններ: Թե՛ անունները, թե՛ երկխոսությունները, թե՛ իրադարձությունները իրական են, ոչինչ հորինված չէ, պատմական ճշմարտություն է: ՈՒ հիմա այլ հավաստիացումներ էլ են մեջտեղ գալիս: Կռվող տղաներից ոմանք փախել են արտասահման և համացանցով, այլ հրապարակումներով բացահայտում են արցախյան պատերազմի մասին եղած իրական պատմությունները:
-Այսինքն, ճշմարտությունը մարդկանց հասնելու իր ճանապարհը գտե՞լ է:
-Գտել է: Ճշմարտությունը հնարավոր չէ թաքցնել: Այն, ոնց էլ լինի, կգա, կգտնի իր ճանապարհը: Պատվիրված, սուտ պատմությունները չեն կարող երկար գոյատևել:

«ԻՆՁ ՄԻՇՏ ՀՅՈՒՐ ԵՆ ԳԱԼԻՍ ՀԱՆԳՈՒՑՅԱԼՆԵՐԸ»


-Պատերազմական թեմայից շեղվել ու գրել ես «Կանիծեմ, եթե մոռանաս» փաստագրական վիպակը: Սա սահմռկեցուցիչ մի պատմություն է` ցեղասպանությունը վերապրած, մոլլային իբրև հարճ ծառայելու դատապարտված, բայց նրան զարմանալի հնարամտությամբ սպանած և հրաշքով մահից փրկված հայ աղջնակի մասին: Շատ հետաքրքիր են վիպակը գրելու նախապատմությունը, շարժառիթը: Պատմիր այն, խնդրեմ, մեր ընթերցողին:
-Ես ո՛չ նպատակ եմ ունեցել գրելու այդ պատմությունը, ո՛չ գաղափար եմ ունեցել այդ ամենի մասին: Դա ինձ ուղղակի պարտադրվել է: Մի գիշեր մի ծեր կին եկավ ինձ մոտ ու պահանջեց իր պատմությունը գրել:
-Երազո՞ւմ եկավ:
-Նույնիսկ չգիտեմ` երա՞զ էր, տեսի՞լք էր: Որովհետև ես արթուն ժամանակ էլ եմ այդ պատմության մեջ եղել: Քնած լինեի, թե արթուն, այդ պատմությունն անընդհատ շարունակվում էր, ես դրա մեջ էի: Այդ տեղեկությունն անընդհատ ստանում էի: Մի քանի օր բանի տեղ չդրեցի: Բայց այդ կինն ինձ հանգիստ չէր տալիս: ՈՒ երևի ինքն էլ զգաց, որ ես համառորեն չեմ ուզում դրան անդրադառնալ, սպառնաց. «Կանիծեմ, եթե մոռանաս, եթե չգրես իմ պատմությունը: Պիտի գրես, որ իմ հոգին թեթևանա»: ՈՒ ես գրեցի, որ չանիծի: Գրեցի` բառացի հիշելով իր ասածները: Անգամ տեղանքի ռելիեֆը, նկարագիրը, գույներն էին ինձ հայտնի, վառվող եկեղեցին էր աչքիս առաջ: Կարծես ինքս եղել էի այնտեղ, աչքովս տեսել ամեն բան:
-Եվ մյուս անհավանական երևույթն այն է, որ վիպակը գրելուց հետո գտել ես քեզ այցի եկած կնոջ նախատիպին:
-Այո՛: Վիպակը դեռևս անտիպ վիճակում կարդացել էր ընկերոջս` Նիկոլ Աղաբաբյանի կինը, որ դերասանուհի է Պարոնյանի անվան թատրոնում: Իր ընկերների մոտ խոսել էր վիպակիս մասին, ու դերասաններից մեկն ասել էր, որ դա իր տատի` Արմավիրում ապրած Ծաղիկ Հարությունյանի պատմությունն է: Քանի որ շատ մանրամասներ էին համընկնում, ցանկացա, որ ինձ ցույց տան այդ կնոջ լուսանկարը: Ճիշտ իմ տեսիլքի կինն էր:
-Եվ գրքի առաջին էջում տպագրել ես նրա լուսանկարը:
-Այո, դա իրական անձնավորություն է: Իր պատմությունն է, իր լուսանկարով էլ տպագրել եմ:
-Գիրքը գրելուց հետո այլևս չի՞ այցելել նա քեզ:
-Ո՛չ: Բացարձակապես ինձ չի հիշում:
-«Վերադարձ» ժողովածուից երկու գործ եմ ցանկանում առանձնացնել: Մեկը դեպի Հրանտ Մաթևոսյանի խորունկ-խորհրդավոր աշխարհը տանող պատմվածքն է` «Կանաչ-կարմիր, դեղին-կապույտ աշխարհը»: Ինչպե՞ս ես կարողացել այդքան հրանտյան, բայց և այդքան վարդումյանական լինել այդ մի քանի էջում:
-Ես նորից պիտի միստիկայի մեջ ընկնեմ: Երևի իմ հոգեկան կառուցվածքն է այդպիսին. ինձ միշտ հյուր են գալիս հանգուցյալները: Հարազատներիս մասին` էլ չասեմ, ամբողջ գիշեր մորս հետ եմ լինում:
-Դե՜, դա ցայտուն երևում է քո «Թռչունը» սքանչելի պատմվածքում:
-Այո՛, բայց ինձ նաև ոչ արյունակիցներն են այցելում: Եվ Հրանտն էլ, որի հետ շատ էի կապված, մահվանից հետո հաճախակի էր գալիս երազիս, զրուցում էինք, շփվում: Այդ պատմվածքի գաղափարն էլ մեր հանդիպումներից ծնվեց: Եթե խոր մտածեմ, պիտի ասեմ, որ այդ պատմվածքը ես չեմ գրել, Հրանտն է գրել: Դրանում էնքա՜ն շատ է Հրանտի հոգին, ոճը, բառապաշարը… Ես երբեք էդպես չեմ գրում: Դա Հրանտն է: Նա է էդպես` ուղղակի-անուղղակի հարցուպատասխաններով, խոսքը ասելով-կիսատ թողնելով գրում: Ոնց որ ինքը գրած լինի էդ պատմվածքը: Էլի երազից ծնված գործ է: Կարոտից, խոր ապրումից, ցավից ծնված գործ է: Ես ամբողջ կյանքում երկու շատ թանկ մարդու եմ կորցրել, որոնցից մեկը Հրանտն էր, մյուսը` մի գիտնական: Այդ երկու կորուստներն ինձ մեծ ցավ են պատճառել, ու ես այդ ցավը կրում եմ իմ մեջ: Իհարկե, ուրիշ ցավ է մորս կորուստը, բայց այս երկուսի հետ ոչ թե արյունակցի զգացողությամբ եմ կապված, այլ ուրիշ` վերին մակարդակներում գոյություն ունեցող կապով:

«ԱՄՈՐՖ ՎԻՃԱԿ»


-Խոսենք ժողովածուի մեկ այլ պատմվածքի մասին` «Աստվածները և ամբոխը»: Այսպիսի միտք ես արտահայտել. «Ամբոխն առանց աստվածների չի կարող գոյություն ունենալ: Նրանց ստեղծում է իր համար, որ կարողանա ապրել»: Ամբոխը, անգիտակից զանգվածն ստեղծում են սատանայակերպ աստվածներ և իրենք էլ տառապում դրանց ձեռքին: Իսկ ի՞նչ է վիճակված ժողովրդին` ամբոխի և չաստվածների այդ միջակայքում:
-Ժողովուրդն ինքը ամբոխն է: Չկա այլ տեսակի ժողովուրդ: Որ ժամանակը, որ ազգությունն ուզում ես, վերցրու: Միշտ էլ ժողովուրդն աստվածացրել է ինչ-որ մեկին կամ ինչ-որ բան: Կեսարներին են աստվածացրել, փարավոններին:
-Կոմկուսի քաղբյուրոյի քարտուղարներին:
-Այո, կոմկուսի քաղբյուրոյի քարտուղարներին: Նայած թե ինչ մակարդակ ունի ժողովուրդը: Անտառներում հոտերով ապրող վայրի ցեղերն էլ ինչ-որ ծառ, կենդանի կամ քար են աստվածացնում: Ամբոխը միշտ էլ ստեղծում է իրենից վեր գտնվող ինչ-որ բան և աստվածացնում: Դա մի կոդ է, որ դրված է մարդկանց մեջ: Ազատ ապրել չեն կարողանում:
-Դու ժողովրդի և ամբոխի միջև հավասարության նշա՞ն ես դնում:
-Ժողովուրդը միշտ էլ ամբոխ է: Ո՞ր ժողովուրդն է ժողովուրդ: Հիտլերը` էդ հանճարը, հանճարեղ շիզոֆրենիկը, կարողացավ ոչ միայն ամբողջ Գերմանիան, այլև ամբողջ Եվրոպան իր բռան մեջ հավաքել և դառնալ նրանց աստվածը: Ո՜Ւր էր, թե մենք էլ էդպիսի մեկն ունենայինք, որ մեզ հավաքեր, կառավարեր և դուրս բերեր այս վիճակից: Ամենավատ վիճակը հիմա մերն է: Որովհետև ո՛չ ամբոխ ենք, ո՛չ ժողովուրդ ենք: Ամորֆ վիճակ է մեզանում: Գուցե ես սխալվում եմ, բայց էս է իմ կարծիքը: Եթե Հիտլերի, Ստալինի, Պետրոսի նման մեկն ունենայինք, դառնայինք նրա ամբոխը, պաշտեինք նրան, և նա մեզ տաներ ճիշտ ճանապարհով, մենք կդառնայինք հզոր պետություն: Էդպես են հզորանում պետությունները, ազգերը: Եթե անհատական գիտակցությունը մեծանում է, մարդիկ չեն համախմբվում, երկպառակություններ են լինում: Պատերազմի տարիներից մի դեպք հիշեմ: Մի գերված հայի ադրբեջանցի միլպետն ասել էր. «Ձեր հարյուր հոգուց իննսունինը խելացի են, հրամանատար են: Մեկն է հիմար: Մեզ մոտ հարյուրից մեկն է խելոք, մնացած իննսունինը հիմար են: Դրա համար էլ մենք կարող ենք կազմակերպվել, միացյալ ամբոխ դառնալ, ենթարկվել մեկի հրամանին: Դուք դա չեք կարող: Դուք ամեն մեկդ Ձեր խելքով եք շարժվելու, չեք կարողանալու համախմբվել: ՈՒ մենք ձեզ կհաղթենք»: Սրա մեջ մեծ ճշմարտություն կա: Իհարկե, այս անգամ դրա ասածը չեղավ, բարեբախտաբար, մենք հաղթեցինք: Բայց, մեծ հաշվով, էդ մարդը ճիշտ է: Մենք հաղթեցինք, որովհետև 1989-1992 թվականներին մոռացել էինք մեր անձնական ամբիցիաները, համախմբվել էինք: Բայց դրանից հետո նորից տարանջատվեցինք:
-Փաստ է, որ երբ մենք կանգնած ենք մեծ, իսկական վտանգի առաջ, համախմբվում ենք, մոռանում անձնական ամբիցիաները:
-Իհարկե, այդպես է: ՈՒ դա էն ժամանակն է, երբ մենք դառնում ենք ամբոխ: Մինչև չամբոխանանք, հաջողության չենք հասնի: Եթե ամեն մեկն ասում է` ես, ես-երը իրար ուտում են: Մենք ես-ը մոռացել էինք պատերազմի տարիներին: Բոլորն ինձ ենթարկվում էին: Ես էի ջոկատի հրամանատարը, ուրեմն անխոս պիտի կատարեին իմ հրամանները: Դա իմ շնորհքը չէր: Ես ո՛չ կազմակերպչական ջիղ ունեմ, ո՛չ հրամանատարի հատկանիշներ: Ես էն մարդը չէի, որ ջոկատը մեծացնեի, զորք կազմեի, Անդրանիկ դառնայի: ՈՒղղակի պատահել էր այնպես, որ ես էի գնացել առջևից, տղաները հետևել էին ինձ, ու ես դարձել էի ջոկատի հրամանատար: Եվ էդ տղաները, մի կողմ դրած իրենց անձնական մղումները, ենթարկվում էին ինձ: Դա ավելի շատ իրենց շնորհքն էր, ոչ թե իմ: Բոլորն ինձ լսում էին, անձերը դրել էին մի կողմ: Հիմա չես կարող նման բան անել: Մենք չորս ամիս նստացույց էինք անում, բայց վերևից աշխատեցին մարդկանց ամբիցիաների վրա, մեզ բաժանեցին, թուլացրին, և ոչ մի արդյունքի չհասանք:
-Դու միշտ ընդգծված լավատես ես: Անգամ ամենահուսահատական, ամենաողբերգական պահերին քո տեսլականով կարողանում ես ոգևորել մարդկանց:
-Դա իմ հավատամքն է: ՈՒ այդ հավատամքի մի դրսևորում էլ իմ երկու վեպերն են, որոնցից մեկը` «Կանթեղ-2»-ը, արդեն պատրաստ է տպագրության: Մյուսի նյութերը հավաքված են, գրվելու ընթացքի մեջ է: «Կանթեղ-2»-ը մեր այսօրվա իրականության անդրադարձն է: Դարձյալ կոնկրետ մարդիկ են հերոսները, կոնկրետ դեպքեր, իրադարձություններ են հիմքում: Այն խայտառակ վիճակի նկարագրությունն է, որում հայտնվել ենք մենք քսան տարի անց: Բայց վեպս ավարտվում է լավատեսությամբ` Ագռավաքարից դուրս է գալիս Մհերը: Մյուսը մեր ազգի պատմության հերոսական, անհայտ էջերից մեկի` ՈՒրֆայի հերոսամարտի մասին է: Դա մի հերոսական դրվագ է, որի մասին մենք չգիտենք: Ես ուզում եմ իմ վեպով այդ բացը լրացնել և ցույց տալ, թե ինչպես ընդամենը քսանչորս տարեկան հայ երիտասարդը` մի կատարյալ ռազմական հանճար, կարողացել է կազմակերպել ՈՒրֆայի երեսունհազարանոց բնակչության պաշտպանությունը և դիմակայել թուրքական վեցհազարանոց կանոնավոր բանակին: Մենք պիտի դասեր քաղենք այս պատմությունից և իմանանք, որ մեզ անհնար է հաղթել, երբ մենք համախմբվում ենք:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2349

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ